תפריט+

Girl power

נוצר ב פברואר 17, 2013 ע"י קטגוריות: פוסטים | 11 תגובות

לפוסט הבא

לפוסט הקודם

הפוסט הזה נכתב כחלק מ'פסטיבלוג פורים' של קבוצת באבלז- חבורת בלוגריות מוכשרות מתחומי עיצוב שונים.גם הפעם ניסיתי להתחקות אחר המהות של החג, על מה בעצם כל המהומה? התחפושות, אוזני ההמן, משלוחי המנות, האלכוהול?
אז קבלו את החג במשפט: העם היהודי ניצל מרצח עם בזכות תושיה ושכל ישר של אישה אחת.

                                                   עבודת פסיפס. 'אסתר'. ליליאן ברוקה. 2006

אדריכל טוב נדרש למיומניות רבות (איש האשכולות של הרנסנס), אבל מבחינתי במקום הראשון עומד הדבר החמקמק הזה שנקרא: common sense או בעברית 'שכל ישר'. מבלי להיכנס יותר מדי לקלישאות ג'נדר, בעיני 'שכל ישר' היא תכונה נשית קלאסית. זיהוי בעיה וחתירה מהירה לפתרון באופן הפשוט (אך לא הפשטני) ביותר.
בהקשר אדריכלי: זיהוי בעיה מרחבית, ניתוח תרחישים של התנהגויות אנושיות אפשריות והצעה לפתרון. 

אני לא מאמינה באדריכלות נשית או גברית. אדריכל טוב הוא אדריכל טוב. (האסקולה של קווים רכים ומעוגלים שווה אדריכלות נשית פסחה עלי..).

ובכל זאת אנצל את החג הזה שמקדש עוצמה נשית כדי להציג כמה אדריכליות חשובות, מעניינות ו/או שאהובות עלי במיוחד.

הראשונה (לא כרונולוגית) היא Kazuyo Sejima. סג'ימה היא אדריכלית יפנית מוכשרת כשד. היא שותפה במשרד Sanna. משרד זה זכה בשנת 2010 בפרס פריצקר (הנחשב) לאדריכלות. משרד Sanna חתום על פרויקטים כמו: 21st century museum of contemporary art ביפן, בניין פראדה באיטליה, בניין של דיור ביפן, Cerpentine gallery pavilion בלונדון, בתים פרטיים ועוד ועוד.
בעיני האדריכלות שלה מצליחה לייצר משהו שמיימי, כמעט רוחני. הדיוק שלה יוצא דופן.

 



חוזרים מאה שנים לאחור לאדריכלית ומעצבת רהיטים בשם Eileen gray. איילין נולדה באירלנד בשנת 1878 והיתה חלק מה'סצינה' של התנועה המודרנית. היא עבדה בצמוד ללה קורבוזיה ופיגורות נוספות מהתקופה. היא בנתה מעט בתים בחייה, אך הרהיטים שהיא עיצבה הם נכסי צאן ברזל בהיסטוריה של העיצוב המודרני. ובכלל נדמה לנו כאילו הם היו פה מאז ומעולם.

וגם לה מותר קצת להשתולל…


בחזרה למאה העשרים והפעם אדריכלית ומעצבת פנים ישראלית, כלת פרס ישראל לאדריכלות (על תכנון מוזיאון ישראל ביחד עם אדר' אל מנספלד), דורה גד.
דורה גד נולדה ב-1912 ברומניה ולמדה אדריכלות והנדסה בווינה. ב-1936 עלתה לארץ עם בעלה הראשון, האדריכל יחזקאל גולדברג-גד, ובמשך כ-20 שנה עבדה עמו במשרדם המשותף בתל אביב. לאחר מותו היא נישאה לאלוף במיל' אפרים בן-ארצי, לימים יו"ר חברת אל על ומקורות. נישואיה אלו הובילו להכרותה עם הנהגת המדינה. גד החלה לקבל לידיה עבודות אדריכלות ועיצוב של בניינים ממלכתיים ולאומיים. בין עבודותיה: עיצוב הפנים של בניין הכנסת ומוזיאון ישראל בירושלים, עיצוב הפנים של המלונות הגדולים הראשונים (מלון השרון בהרצליה והילטון בתל אביב), הספרייה הלאומית באוניברסיטה העברית בגבעת רם, מטוסי אל על ועוד.





במקרה (או שלא במקרה) במסגרת 'פסטיבל אישה 2013' יתקיים בחודש הבא סמינר בשם 'אדריכליות יוצרות מרחב ציבורי לכל'.


אז בהמשך ל-girl power, אתם מוזמנים לדף שלנו בפייסבוק שהוא כולו על טהרת נשים מוכשרות בעלות שכל ישר…
בכל יום עד לפרוס החג יפורסמו שלושה פוסטים מגניבים, מועילים, יפים ומשמחים! 

שיהיה חג שמח!
קרן

11 תגובות

  1. כמו תמיד – מרתק, מחכים ומחדש.
    כל פעם אני לומדת ממך עוד משהו קטן /גדול.
    לחיי האדריכליות הגדולות באשר הן :)

  2. איזה יופי של פוסט ! וכמה חשוב להכיר בפאן השני של העיצוב !
    - אם אפשר – היתי מוסיפה גם את ריי איימס – האשה של צ'ארלס – שעמדה מאחורי כמה מהמאסטר פיסס
    שחצאו תחת ידיהם ותמיד שוייכו אליו באופן אוטומטי.
    חג שמח
    :-)

    • אילת יקרה,
      ריי אימס היתה לגמרי בתכנון, אבל בסוף החלטתי שאני מתרכזת באדריכליות/מעצבות שהן לא בנות זוג של אדריכלים/מעצבים אחרים. (כאלה יש הרבה הרבה)..
      מסכימה איתך לגמרי באשר לחשיבותה!
      נשיקות :)

  3. כל פעם מחדש כשאני קוראת פוסט שלך אני שמחה לראות שאפילו בתחום שממש לא נוגע לי את מצליחה לגרום לי לקרוא כל מילה ולהנות ממש!
    פוסט מרתק ומשובח.

  4. התמונות מאוד יפות וכך גם הרהיטים.
    אין כל ספק שאת מאוד מוכשרת.

  5. ואו, מרתק…כל כך אהבתי את הכיוון המיוחד והלא בנאלי של הפוסט הזה, נהניתי

  6. לפעמים ה"אין פואנטה" מביא אותנו לפנצ'ים הטובים ביותר.
    אל תהססי לפנק אותנו בעוד פוסטים כאלה.
    פריז מהממת וגם הצילומים שלך.
    מלאת אותי מוטיבציה להתחיל לחפש בית להחלפה בקיץ :-)
    תודה.

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>